Presente

Salvador Allende 26 juni 1908 – 11 september 1973
Vi glömmer dig aldrig.

retrato-salvador-allendeI detta klipp hörs det tal som hölls av Salvador Allende i presidentpalatset, La Moneda, den 11 september 1973 klockan 09:03, via radiostation Radio Magallenes. Bara några ögonblick senare bombades La Moneda sönder av kuppmakarna.

Salvador Allendes sista tal, fritt översatt av Mireya:

Troligtvis är det här sista gången jag har möjligheter att rikta mig till Er. Flygvapnet har redan bombarderat Radio Portales och Radio Corporacións sändartorn.

I mina ord finns ingen bitterhet men besvikelse. Låt dem vara ett moraliskt straff för dem som har svikit sin ed: soldater i Chile, befälhavare i chefspositioner, amiral Merino, som har utsett sig till befälhavare över marinen. För att inte tala om herr Mendoza, en krypande general, som bara igår lovade sin trohet och lojalitet mot regeringen, och som också har utsett sig själv till polischef. Med dessa fakta återstår för mig bara en sak att säga till arbetarna: Jag kommer inte att avgå! Placerad i en historisk förvandling, kommer jag att betala med mitt liv för folkets lojalitet.

Och jag säger er att jag har övertygelsen om att det frö vi har sått sått i samvetet i tusentals chilenare, inte kommer att vissna. De har makten, de kan kuva oss, men sociala processer hejdas inte, av varken brottet eller våldet. Historien är vår, och den görs av folket.

Arbetare i mitt fosterland! Jag vill tacka Er för den lojalitet, som Ni alltid hade, förtroendet till en man som, bara var en tolk för den stora längtan efter rättvisa. Som gav sitt ord på att han skulle respektera konstitutionen och lagen, och så även gjorde. I detta slutgiltiga ögonblicket, i denna sista stund jag kan rikta mig till er, vill jag att ni lär er denna läxa: Det utländska kapitalet, imperialismen, förenade med oppositionen, skapade detta klimat där försvarsmakten bröt sin tradition, som upprätthölls av general Schneider och styrktes av befäl Araya. Offer för samma sociala sfär som idag sitter i sina hem och med utomstående väntar på att återta makten så att de kan fortsätta försvara sina vinster och sina privilegier. 

Jag vänder mig främst till den blygsamma kvinnan i vårt land, till bondkvinnan som trodde på oss, till mormodern som arbetade hårdare, till modern som var medveten om vår oro för barnen. Jag riktar mig till nationens akademiker, de patriotiska akademiker, som sedan flera dagar arbetar mot uppviglingen som sponsras av högskolor, högskolor för klasser som försvarar fördelarna som det kapitalistiska samhället ger några få.

Jag vänder mig till ungdomen, till de som sjöng och som skänkte sin glädje och sin kampanda. Jag vänder mig till den chilenske mannen, till arbetaren, till bonden, till den intellektuella, till alla dem som kommer att bli förföljda; ty fascismen har sedan timmar varit närvarande i vårt land – I terrorattackerna, sprängde broar, avskurna järnvägar, förstörda olje- och gasledningar. I jämförelse med tystnaden från de som har skyldigheten att fortsätta. Historien kommer att döma. 

Troligtvis kommer Radio Magallanes att tystas, och min lugna metalliska röst kommer inte längre att nå Er. Men det gör inget. Ni kommer att fortsätta höra den. Alltid kommer jag kommer att vara hos Er. Åtminstone kommer minnet av mig vara av en man av värdighet, som var lojal mot sitt land. Folket bör försvara sig, men inte offra sig. Folket får inte låta sig förstöras eller genomskjutas, inte heller förödmjukas. Fortsätt att veta, att förr snarare än senare, kommer återigen de stora avenyerna att öppnas där den fria människan kommer att gå för att skapa ett bättre samhälle.

Leve Chile!

Leve folket!

Leve arbetarna!

Detta är mina sista ord, och jag är övertygad om att mitt offer inte är förgäves. Jag är övertygad om att de åtminstone kommer att vara en moralisk lärdom, som ska straffa förbrytelserna, fegheten och förräderiet.

Salvador Allende sköt sig själv i huvudet med en AK-47 som han fått av Fidel Castro.
På den stod det ingraverat:
“Till min gode vän Salvador från Fidel, som med andra medel försöker nå samma mål”.
Salvador Allendes död klassas som mord.

 Compañero Salvador Allende, PRESENTE! Ahora y siempre.

Leave a Reply

